Covid-19 heeft laten zien dat zowel mensen als bedrijven steeds meer afhankelijk zijn van technologie. In 2021 zal de vraag naar nieuwe Internet-of-Things (IoT) -toepassingen, -technologieën en -oplossingen steeds groter worden. Dit zullen we terug zien in de gezondheidszorg, slimme kantoren, assetmonitoring op afstand en locatiediensten. Wat kunnen we dan precies verwachten in 2021?

Slimme kantoren voor meer gemak en efficiëntie

Bij slimme kantoren denken we nu nog aan kantoren met een slimme thermostaat of een smart tv. Maar in 2021 zal dit verschuiven naar echt slimme kantoren. Slimme kantoren waarbij de veiligheid en het gemak van de medewerker centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan slimme verlichting die zich aanpast op de lichtinval via de ramen, luchtreiniging o.b.v. slimme meters die de luchtcirculatie meet, automatisch bepaalde muziek door middel van online radio luisteren waardoor de concentratie optimaal wordt. De kantoren van de toekomst worden zelfstandiger, IoT-gestuurd. Minder kantoorklusjes waardoor meer tijd kan worden besteed aan zaken doen. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak, robot-stofzuigers doen ’s nachts het werk en de inkoop wordt automatisch gedaan omdat IoT-sensoren de voorraad bijhouden.

Daarnaast zullen kantoren ook optimaler gebruikt worden. Geen lege ruimtes meer, maar sensoren die meten hoeveel plek bezet is door de week, maand en het jaar heen. Geen sleutels, pasjes en andere extra fysieke spullen om binnen te komen maar een smart-lock op je telefoon waardoor de deuren automatisch open gaan wanneer jij in de buurt bent.

Slimme bureaus die zorgen voor de optimale opstelling van bureau en stoel voor de medewerker. Deze opstelling kan per medewerker automatisch aangepast worden. Deze slimme bureaus zouden de algehele efficiëntie van een werknemer verhogen, aangezien de kleine taken snel worden voltooid.

Locatiegegevens essentieel voor personalisatie

Als mens willen we steeds persoonlijker aangesproken worden. Niet alleen via de advertenties via onze telefoon maar ook op straat, is de stad, en in fysieke winkels en/of restaurants. Wanneer we een afspraak hebben op een bepaalde locatie willen we niet zelf een taxi hoeven te bestellen, maar alleen aangeven dat je een taxi nodig hebt. Die taxi moet vervolgens direct via jouw huidige locatie naar je toekomen. Wanneer je in de stad aankomt wil je geen tijd verdoen aan winkels die niets voor jou in huis hebben. Op basis van jouw persoonlijke data en voorkeuren krijg je direct te zien naar welke winkel je moet gaan en welke producten in welk schap voor jou perfect zijn.

Daarnaast wil je niet wacht als je wat komt ophalen, maar wil je dat wanneer jij aankomt op locatie er geen wachtrij is. Je krijg precies te weten wanneer jij je pakketje zonder te wachten kan ophalen waardoor je jouw oplader voor Samsung telefoons toch nog even kan ophalen. Want dat blijft toch nog realiteit tijdens deze innovatieve tijden.

Smart Healthcare

Tijdens de Covid-19 pandemie hebben we meegemaakt hoe belangrijk de zorg is. De zorg zal ook na deze pandemie weer verder geoptimaliseerd worden. Daar waar besmettingsgegevens nog handmatig doorgegeven worden, zullen deze inde toekomst automatisch geregistreerd worden en gedetecteerd worden. Op basis van de achtergrond van de patiënt wordt de beste zorgt gekozen, doordat slimme systemen steeds meer en complexere verbanden kunnen leggen op basis van data van weer andere patiënten met dezelfde symptomen en geschiedenis. Daarnaast zullen slimme technologieën veel sneller onjuistheden opmerken die zich voordoen in het lichaam van een patiënt. Monitoring via slimme technologie kan daardoor veel voorkomen. Hierdoor wordt er steeds meer gestuurd op preventieve zorg door middel van slimme bloedwaardemeters en de verbanden die gelegd kunnen worden op basis van grote datasets.