We komen AI op verschillende manieren tegen tijdens het opzetten en uitvoeren van een content marketing plan. In dit artikel gaan we verschillende fases bij langs:

  1. Analyse fase
  2. Creatie fase
  3. Relatie fase/klantrelatie/nazorg fase

We kijken wat AI op dit moment al doet tijdens deze fases en wat AI kan gaan doen in de toekomst. Elke fase zit in een ander stadium op gebied van AI technologie en daarom is het interessant om te kijken hoe AI zich ontwikkeld en hoe snel het zich kan gaan ontwikkelen.

In dit artikel zullen de volgende vragen centraal staan:

  • Hoe wordt AI momenteel ingezet binnen content marketing?
  • Wat gaat AI in de toekomst betekenen voor content marketing?

Om deze vragen te beantwoorden heb ik primair onderzoek gedaan in vorm van een interview met Eric van Hall. Dit heb ik gedaan om nieuwe inzichten te krijgen over het onderwerp AI en content marketing. Eric is een expert op gebied van content marketing. Tijdens zijn werk komt Eric veel AI toepassingen tegen die bijdragen aan content marketing. Op basis hiervan sluit Eric volledig aan bij het onderwerp AI en content marketing.


Wie is Eric van Hall?

Velen van jullie zullen hem wel kennen. Hij is al geïnterviewd door verschillende kranten zoals: Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, etc.

Eric van Hall is hoofdredacteur van Mediaweb en eigenaar van CopyRobin, ‘copywriting as a service’.

Eric van Hall

CopyRobin verwijdert met behulp van automatisering en slimme processen alle pijn en frictie uit het doorgaans complexe tekstproductie proces. Zo maken ze het leven van marketeers en ondernemers een stuk makkelijker.

Eric is een van de bekendere Nederlandse bloggers op het gebied van digitale marketing. Lees hier nog meer over Eric op Mediaweb.

Vind ook alles van Eric via LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/ericvvanhall/


Tijdens het interview kwam voornamelijk naar voren dat AI op dit moment (en dit zal nog wel even blijven zo) als ondersteuning biedt voor de mens. In het eerste artikel, van deze reeks van 4, vergeleken we al het mensenbrein met een ANN (artificial neural network), maar daaruit kwam ook voort dat een ANN nog lang niet tips aan een menselijk brein. Ook moet AI altijd input krijgen om vervolgens aan de slag te gaan. Tijdens een content marketing campagne kan AI dus al wel een grote rol spelen als ondersteuning voor content marketeers.

We zien AI voornamelijk terugkomen in verschillende tools die ingezet kunnen worden voor content marketing.

Fase 1: Analyse fase content marketing in combinatie met AI

Wanneer je een content marketing campagne opzet kan je gebruik maken van verschillende tools. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van relevante zoektermen. Welke zoekwoorden ga je gebruiken? Welke zoekwoorden gebruiken je concurrenten en welke zoekwoorden spreken mensen het meeste aan?

In tools zoals Semrush en Ahrefs speelt AI direct al een grote rol. Door middel van artificial intellegence kan de tool zoekwoorden achterhalen die jouw concurrenten al gebruiken die jij nog niet gebruikt maar wel relevant voor je zijn.

Ook speelt AI al een grote rol bij het bepalen van bijvoorbeeld goede titels. Op basis van data kan worden achterhaald welke titel het meest aanspreekt bij jouw doelgroep. Hieronder een aantal leuke voorbeelden van tools die je kan gebruiken bij het bedenken van bijvoorbeeld content ideeën.

Misschien bij de meeste wel bekend: Answer The Public

Deze tool geeft je allemaal suggesties op basis van een ingevoerd zoekwoord. Ik vul bijvoorbeeld ‘Content marketing’ in. Vervolgens komt de tool met verschillende vragen, zie hieronder een screenshot van de tool. Op basis van zoekgedrag vult deze tool het soort vragen aan, dit alles heeft te maken met machine learning. (Answerthepublic, 2019)







https://answerthepublic.com/

Hubspot’s content strategy tool

Deze tool van HubSpot helpt je nieuwe ideeën te bedenken door middel van machine learning. De tool geeft suggesties op welke topics je moet gaan richten op basis van concurrentie en relevantie. De tool vind je via deze link: https://www.hubspot.com/products/marketing/seo (SEO, 2019)

Fase 2: Content creëren met AI tools

Naast het analyseren van alle data is het natuurlijk ook heel interessant om content te laten creëren door AI. Dit scheelt namelijk ontzettend veel tijd.

Eric van Hall zegt hier het volgende over:

AI is nog niet sterk als het gaat om menselijke emoties en creativiteit. De kracht zit hem in het grootschalig vergaren en analyseren van data. Daarom denk ik dat AI bij het schrijven van artikelen in eerste instantie vooral een ‘draft’ zal kunnen schrijven. Daarna zal een mens hier nog emotie en creativiteit aan dienen toe te voegen. Maar dat kan al veel tijd schelen. Ik schat dat op die manier een artikel dat een schrijver nu nog 3-5 uur kost om te schrijven (hangt van de lengte af natuurlijk), voor een mens uiteindelijk nog maar zo’n 3 kwartier werk is. Dan zien we wat voor enorme productiviteit dit kan gaan opleveren. Ook de kwaliteit wordt beter doordat de AI grondiger research kan doen dan een mens. De schrijver kan zich vervolgens volledig focussen op de menselijke kant van het verhaal.

Eric verwacht het volgende:

Ik denk dat CopyRobin binnen zo’n 3-5 jaar op die manier zal werken. Met alla data die CopyRobin verzamelt via opdrachtformulieren uiteindelijk AI een draft/opzet kan schrijven waarmee een redacteur vervolgens verder kan om de menselijke kant in te vullen. Met een enorme besparing van tijd en dus geld tot gevolg.

Statische content door AI, creatieve verhalen nog niet

Op dit moment wordt er al veel door robots met AI geschreven. Eric geeft een aantal voorbeelden zoals voetbaluitslagen en beursberichten.

Dus AI schrijft momenteel al kleine stukjes tekst. Hiervoor is weliswaar veel gestructureerde data nodig, maar het kan. Maar hoe zit het dan met blogs zoals deze? Je leest in dit blog verschillende interpretaties en meningen van zowel Eric, andere websites en van mijzelf. Wij beiden (Eric en ik) zien dit nog niet zo snel vervangen worden door robots en AI. Zoals Eric in het voorbeeld hiervoor al aangaf is het misschien wel mogelijk dat een Robot een volledige opzet maakt die vervolgens door de mens nog wordt aangepast en meningen/interpretaties toevoegt.

De weg naar creatieve content geschreven door een computer

Tijdens analyses kan je handmatig onderwerpen etc bepalen. Maar daar kan je je ook laten sturen door AI, en als je dit kan koppelen aan de creatie dan win je heel veel tijd.

Een grote speler op gebied van AI is IBM’s Watson (Watson, 2019). Het is een soort supercomputer die niet alleen suggesties op basis van wat het leert geeft (zoals verzoeken en vragen). Watson kan taalopdrachten verwerken en op een mensachtige manier op reageren. Watson begrijpt, redeneert en leert (Curata, sd).

Deze techniek van de Watson kan dus al menselijk reageren. Hoe lang duurt het voordat deze computers ook gaan schrijven? Momenteel hebben deze technieken nog altijd veel data nodig om vervolgens iets te kunnen schrijven. Het zal nog even duren, vooral in de Nederlandse taal.

De Engelse taal is al een stuk verder. Dit is logisch omdat er veel meer gebruik van wordt gemaakt en dus kan een machine veel sneller leren van fouten die het maakt. In Nederland zal het zeker nog wel even duren.

Van humor naar effectiviteit

Ben je nog niet helemaal overtuigd wat AI allemaal kan en gaat kunnen? Tijdens mijn interview gaf Eric een aantal concrete voorbeelden waarin duidelijk werd dat AI veel impact gaat hebben.

Weet je nog een aantal jaar geleden? Toen we Google translate vooral gebruikten om grappige zinnen te krijgen. Ook nog even de machine de slecht vertaalde zin uit laten spreken en iedereen kon even lachen. Wanneer heb je Google translate voor het laatst gebruikt? Ik gebruik de tool regelmatig. Zojuist nog om een stukje over de Watson computer te begrijpen.

Daar waar het een aantal jaar terug nog grappig was en vooral handig was voor enkele woorden. Lees ik op dit moment een hele paragraaf in het Nederlands vertaald vanuit het Engels. En dan in je achterhoofd houden dat Nederland maar een kleine en lastige taal is vergeleken met bijvoorbeeld Engels en Duits.

Nu heeft dit niet direct te maken met het opzetten van een content campagne, maar dit laat wel zien hoe snel het kan gaan. Wie nu niet bezig is met AI moet er zeker aan beginnen!

Fase 3: Klantencontact (nazorg) door AI

Wanneer je content bedacht hebt, gecreëerd hebt en hebt laten publiceren door een tool die precies weet wanneer de content online moest komen, komen we aan bij de 3e fase. Het moment dat je content het werk doet en de klanten naar je toe komen.

Hoe kan AI helpen met jouw klantencontact?

Deze fase is misschien nog wel het meest verreweg van allemaal. We zien momenteel natuurlijk overal chatbots opduiken. Chatbots die antwoord kunnen geven op bepaalde vragen. Ze leren van antwoorden en passen dit bij het volgende gesprek toe. Maar een chatbot kan ook heel kwetsbaar zijn/worden. Kijk bijvoorbeeld naar de AI chatbot van Microsoft.

Microsoft lanceerde een chatbot op Twitter, genaamd ‘Tay’.

Microsoft zei het volgende erover: The more you chat with Tay, the smarter it gets, learning to engage people through “casual and playful conversation.” (gooi je deze ondertussen even in Google Translate) 😉!

Chatbot Tay van Microsoft na 24 uur offline.

Conclusie

AI is al een heel eind. Op dit moment biedt AI voornamelijk nog als ondersteuning, vooral in de Nederlandse taal. Maar waar het net als Google Translate heel snel kan gaan, kan dit ook met AI gebeuren. Zorg er dus voor dat je er al mee bezig bent en data verzameld. Zodat wanneer het zover is, je de data kan inzetten en je content marketing campagne een stuk effectiever kan maken.

Bronnen

  • Answerthepublic. (2019). Retrieved from https://answerthepublic.com/
  • Curata. (n.d.). How Artificial Intelligence is Changing Content Marketing. Retrieved from Curata: http://www.curata.com/blog/artificial-intelligence-content-marketing/
  • SEO. (2019). Retrieved from Hubspot: https://www.hubspot.com/products/marketing/seo
  • Watson. (2019). Retrieved from https://www.ibm.com/watson